ACORD EUROPEAN din 1 mai 1971 ce completeaza Conventia asupra circulatiei rutiere, deschisa semnarii la Viena.
Partile contractante, parti in Conventia asupra circulatiei rutiere, deschisa semnarii la Viena la 8 noiembrie 1968,
1.Partile contractante, parti in Conventia asupra circulatiei rutiere, deschisa semnarii la Viena la 8 noiembrie 1968, vor lua masurile corespunzatoare pentru ca regulile de circulatie in vigoare pe teritoriul lor sa fie, in ce priveste continutul, conforme cu dispozitiile din anexa la prezentul acord.
1.Prezentul acord va fi deschis semnarii pina la 30 aprilie 1972 de catre statele ce sint semnatare ale Conventiei asupra circulatiei rutiere, deschisa semnarii la Viena la 8 noiembrie 1968, sau care au aderat la ea si care sint fie membre ale Comisiei Economice pentru Europa a Natiunilor Unite, fie admise la comisie cu caracter consultativ conform paragrafului 8 din mandatul acestei comisii.
1.Orice stat va putea, atunci cind va semna sau ratifica prezentul acord ori va adera la el sau oricind ulterior, sa declare printr-o instiintare adresata secretarului general ca acordul intra in vigoare pentru toate teritoriile sau doar pentru unul dintre ele care asigura relatiile internationale. Acordul va intra in vigoare pe teritoriul sau teritoriile prevazute in instiintare dupa 30 de zile de la data cind secretarul general a primit instiintarea sau la data intrarii in vigoare a acordului pentru statul ce adreseaza instiintarea, daca aceasta data este posterioara precedentei.
2.Orice stat care face o declaratie, potrivit paragrafului 1 al prezentului articol, va putea oricind ulterior, prin instiintare adresata secretarului general, sa declare ca acordul va inceta sa mai fie in vigoare pe teritoriul prevazut in instiintare, iar acordul va inceta sa mai fie in vigoare pe acel teritoriu dura un an de la data primirii acestei instiintari de catre secretarul general.
1.Prezentul acord va intra in vigoare dupa 12 luni de la data depunerii celui de-al zecelea instrument de ratificare sau de aderare.
2.Pentru fiecare stat care va ratifica prezentul acord sau va adera la el dupa depunerea celui de-al zecelea instrument de ratificare sau de aderare, acordul va intra in vigoare dupa 12 luni de la data depunerii, de catre acest stat, a instrumentului sau de ratificare sau de aderare.
3.Daca data intrarii in vigoare, conform paragrafelor 1 si 2 ale prezentului articol, este anterioara aceleia ce rezulta din aplicarea art. 47 din Conventia asupra circulatiei rutiere, deschisa semnarii la Viena la 8 noiembrie 1968, acordul va intra in vigoare, potrivit paragrafului 1 al acestui articol, la aceasta din urma data.
La intrarea sa in vigoare, prezentul acord va abroga si inlocui, in relatiile dintre partile contractante, dispozitiile referitoare la circulatia rutiera cuprinse in Acordul european ce completeaza Ccnventia asupra circulatiei rutiere si in Protocolul privitor la semnalizarea rutiera, semnate la Geneva la 16 septembrie 1950, precum si in Acordul european referitor la aplicarea art. 23 din Conventia din 1949 asupra circulatiei rutiere, cu privire la dimensiunile si greutatea vehiculelor admise sa circule pe unele drumuri ale partilor contractante, din 16 septembrie 1950.
1.Dupa o perioada de 12 luni, cu incepere de la data intrarii in vigoare a prezentului acord, orice parte contractanta va putea propune unu sau mai multe amendamente la acord. Textul oricarei propuneri de amendament, insotit de o expunere de motive, va fi adresat secretarului general care il va comunica tuturor partilor contractante. Partile contractante vor avea posibilitatea de a-i face cunoscut intr-un termen de 12 luni urmatoare datei acestei comunicari:
a)Orice propunere de amendament ce va fi comunicata conform dispozitiilor paragrafului 1 al prezentului articol va fi considerata acceptata daca, in termenul de 12 luni sus-mentionat, cel putin o treime din partile contractante informeaza secretarul general, fie ca resping amendamentul, fie ca doresc sa se convoace o conferinta pentru a-l exemina. Secretarul general va instiinta toate partile contractante despre orice acceptare sau respingere a amendamentului propus si despre orice cerere de convocare a unei conferinte. Daca numarul total al respingerilor si al cererilor primite in termenul de 12 luni este mai mic de o treime din numarul total al partilor contractante, secretarul general va instiinta toate partile contractante ca amendamentul va intra in vigoare la 6 luni dupa expirarea termenului de 12 luni prevazut la paragraful 1 al prezentului articol pentru toate partile contractante, cu exceptia celor care, in termenul respectiv, au respins amendamentul sau au cerut convocarea unei conferinte pentru a-l examina.
b)Orice parte contractanta care, in timpul acestui termen de 12 luni, va respinge propunerea de amendament sau de convocare a unei conferinte pentru a-l examina, va putea, oricind dupa expirarea acestui termen, sa incunostiinteze secretarul general ca accepta amendamentul, iar secretarul general va comunica aceasta tuturor celorlalte parti contractante. Amendamentul va intra in vigoare, pentru partea contractanta care va face cunoscuta acceptarea sa, dupa 6 luni de la data la care secretarul general va primi instiintarea.
3.Daca un amendament propus n-a fost acceptat conform paragrafului 2 al prezentului articol si daca, in termenul de 12 luni prevazut la paragraful 1 al prezentului articol, cel putin jumatate din numarul total al partilor contractante informeaza secretarul general ca resping amendamentul propus si daca cel putin o treime din numarul total al partilor contractante, dar nu mai putin de cinci, il informeaza ca il accepta sau ca doresc convocarea unei conferinte pentru a-l examina, secretarul general va convoca o conferinta pentru a examina amendamentul propus sau orice alta propunere cu care va fi sesizat conform paragrafului 4 al acestui articol.
4.Daca a fost convocata o conferinta, conform dispozitiilor paragrafului 3 al prezentului articol, secretarul general va invita la aceasta toate partile contractante, precum si celelalte state prevazute la art. 2 al prezentului acord. El va cere tuturor statelor invitate la conferinta sa-i prezinte, cel tirziu in termen de 6 luni inainte de data deschiderii, orice propunere pe care o vor dori sa fie examinata de acea conferinta, in afara de amendamentul propus, comunicind aceste propuneri, in termen de 3 luni inainte de data deschiderii conferintei, tuturor statelor invitate la conferinta.
a)Orice amendament la prezentul acord va fi considerat ca acceptat daca a fost adoptat cu o majoritate de doua treimi a statelor reprezentate la conferinta, cu conditia ca aceasta majoritate sa grupeze cel putin doua treimi a partilor contractante reprezentate la conferinta. Secretarul general va incunostinta toate partile contractante despre adoptarea amendamentului, care va intra in vigoare dupa 12 luni de la aceasta instiintare pentru toate partile contractante, cu exceptia acelora care, inauntrul acestui termen, vor instiinta secretarul general ca resping amendamentul.
b)Orice parte contractanta care va respinge un amendament in acest termen de 12 luni va putea, oricind, sa instiinteze secretarul general ca il accepta, iar secretarul general va transmite aceasta instiintare tuturor celorlalte parti contractante. Amendamentul va intra in vigoare, pentru partea contractanta care va face cunoscuta acceptarea sa, dupa 6 luni de la data la care secretarul general va primi instiintarea sau la sfirsitul termenului de 12 luni, daca data este posterioara precedentei.
6.Daca propunerea de amendament nu este considerata acceptata conform paragrafului 2 al prezentului articol si daca conditiile prevazute la paragraful 3 al prezentului articol pentru convocarea unei conferinte nu sint intrunite, propunerea de amendament va fi considerata respinsa.
7.Independent de procedura de amendament prevazuta la paragrafele 1-6 ale prezentului articol, anexa la prezentul acord poate fi modificata prin intelegere intre organele competente ale partilor contractante. Daca organul competent al unei parti contractante a declarat ca legislatia sa nationala il obliga sa conditioneze intelegerea de o autorizare speciala in acest scop sau de aprobarea unui organ legislativ, consimtamintul organului competent al partii contractante la modificarea anexei nu va fi considerat ca dat decit atunci cind acest organ va comunica secretarului general ca autorizarile sau aprobarile cerute au fost obtinute. Intelegerea intre organele competente va putea sa prevada ca, intr-o perioada de tranzitie, vechile dispozitii ale anexei vor ramine in vigoare, total sau partial, simultan cu cele noi. Secretarul general va fixa data intrarii in vigoare a noilor dispozitii.
Orice parte contractanta va putea denunta acest acord prin instiintare scrisa adresata secretarului general. Denuntarea isi va produce efectul la un an dupa data la care secretarul general va primi instiintarea. Orice parte contractanta care va inceta de a fi parte in Conventia asupra circulatiei rutiere, deschisa semnarii la Viena la 8 noiembrie 1968, va inceta pe aceeasi data sa fie parte si la prezentul acord.
1.Orice neintelegere intre doua sau mai multe parti contractante referitoare la interpretarea sau aplicarea prezentului acord, pe care partile contractante in litigiu nu au putut-o solutiona pe cale de negocieri sau in orice alt mod, va fi supusa arbitrajului, daca oricare dintre partile contractante in litigiu o cere si va fi trimisa unuia sau mai multor arbitri alesi de comun acord de partile in litigiu. Daca, in termen de 3 luni de la data cererii de arbitraj, partile in litigiu nu ajung la o intelegere asupra alegerii arbitrului sau arbitrilor, oricare dintre aceste parti va putea cere secretarului general al Organizatiei Natiunilor Unite sa desemneze un singur arbitru, caruia ii va trimite neintelegerea, pentru a decide.
1.Orice stat va putea, in momentul cind va semna acest acord sau va depune instrumentul de ratificare sau de aderare, sa declare ca nu se considera legat de art. 9 al acestui acord. Celelalte parti contractante nu vor fi legate de art. 9 fata de oricare dintre partile contractante care va face o asemenea declaratie.
2.Rezervele la prezentul acord, altele decit cea prevazuta la paragraful 1 al acestui articol, sint permise cu conditia sa fie formulate in scris si, daca sint formulate inainte de depunerea instrumentului de ratificare sau de aderare, sa fie confirmate in acel instrument.
3.Orice stat, in momentul cind va depune instrumentul sau de ratificare a acordului sau de aderare la acesta, va instiinta in scris pe secretarul general in ce masura rezervele ce le va formula la Conventia asupra circulatiei rutiere, deschisa semnarii la Viena la 8 noiembrie 1968, se aplica prezentului acord. Acelea dintre rezerve ce nu vor face obiectul instiintarii efectuate in momentul depunerii instrumentului de ratificare a prezentului acord sau de aderare la acesta vor fi considerate ca neaplicindu-se prezentului acord.
4.Secretarul general va comunica rezervele si instiintarile efectuate in aplicarea prezentului acord tuturor statelor prevazute la art. 2 al prezentului acord.
5.Orice stat care va face o declaratie, o rezerva sau o instiintare potrivit prezentului articol va putea, oricind, sa o retraga prin instiintare adresata secretarului general.
6.Orice rezerva efectuata conform paragrafului 2 sau adusa la cunostinta conform paragrafului 3 al prezentului articol:
In afara de declaratiile, instiintarile si comunicarile prevazute la art. 6 si 11 ale prezentului acord, secretarul general va aduce la cunostinta partilor contractante si celorlalte state prevazute la art. 2:
Dupa 30 aprilie 1972, originalul prezentului acord va fi depus pe linga secretarul general al Organizatiei Natiunilor Unite, care va transmite copii certificate conforme tuturor statelor prevazute la art. 2 al prezentului acord.
Incheiat la Geneva la 1 mai 1971, intr-un singur exemplar in limbile engleza, franceza si rusa, cele trei texte fiind la fel de valabile.
1.Pentru aplicarea dispozitiilor prezentei anexe, termenul conventie inseamna Conventia asupra circulatiei rutiere, deschisa semnarii la Viena la 8 noiembrie 1968.
2.Prezenta anexa nu contine decit completari si modificari aduse dispozitiilor corespondente ale conventiei.
"Se asimileaza pietonilor persoanele care imping sau trag un vehicul pentru copil, bolnav ori infirm, sau orice alt vehicul de marime redusa si fara motor, cele care conduc cu bratul o bicicleta sau o motoreta, ca si infirmii ce se deplaseaza intr-un scaun rulant miscat de ei insisi sau care circula cu viteza redusa."
"Pe drumurile de munte si pe drumurile cu inclinare mare ce au caracteristici asemanatoare, unde trecerea pe linga vehicule care circula din sens opus este imposibila sau grea, obligatia de a opri pentru a lasa sa treaca vehiculul care urca revine conducatorului de vehicul ce coboara, cu exceptia cazului cind, prin modul cum sint dispuse refugiile pentru a permite vehiculelor sa opreasca este de asa natura incit, tinind seama de viteza si pozitia vehiculelor, vehiculul care urca dispune de un refugiu in fata lui, iar mersul inapoi al unuia dintre vehicule ar fi necesar daca vehiculul ce urca nu ar opri pe acest refugiu. In cazul in care unul din cele doua vehicule ce urmeaza sa se incruciseze trebuie sa mearga inapoi pentru a permite trecerea unul pe linga altul, ansamblurile de vehicule au prioritate fata de celelalte vehicule, vehiculele grele fata de vehiculele usoare si autocarele fata de autocamioane; atunci cind este vorba de vehicule de aceeasi categorie, cel care trebuie sa mearga inapoi este conducatorul vehiculului care coboara, afara de cazul cind aceasta este in mod evident mai usor pentru conducatorul vehiculului care urca, in special daca se afla aproape de un refugiu."
Acest paragraf, inclusiv alineatele sale a) si b), se va citi astfel: "In afara localitatilor, pe drumurile unde o singura banda este destinata circulatiei pe sens, in scopul de a usura depasirile, conducatorii vehiculelor supuse unei restrictii speciale de viteza si cei ai vehiculelor sau ai ansamblurilor de vehicule cu mai mult de 7 m lungime trebuie, cu exceptia cazului cind depasesc sau se pregatesc sa depaseasca, sa mentina un interval intre vehiculele lor in asa fel incit vehiculele ce le depasesc sa poata intra fara pericol in intervalul lasat in fata vehiculului depasit. Aceasta dispozitie nu este aplicabila atunci cind circulatia este foarte intensa si nici atunci cind depasirea este interzisa".
Acest paragraf se va citi astfel: "Orice conducator care vrea sa efectueze o manevra, cum ar fi iesirea dintr-un sir de vehicule stationate sau intrarea intr-un asemenea sir, devierea la dreapta sau la stinga pe partea carosabila, mai ales pentru a schimba banda, virajul la stinga sau la dreapta pentru a circula pe alt drum sau pentru a intra intr-un spatiu alaturat, trebuie sa nu inceapa a efectua aceasta manevra decit dupa ce s-a asigurat ca o poate face fara a risca sa constituie un pericol pontru ceilalti participanti la circulatie care il urmeaza, il preced sau cu care urmeaza sa se incruciseze, tinind seama de pozitia, directia si viteza lor."
14.La articolul 15 al conventiei (Dispozitii speciale privitoare la vehiculele din serviciile regulate de transport in comun)
"a)In afara localitatilor, atunci cind pietonii circula pe partea carosabila, ei trebuie sa mearga pe partea opusa celei ce corespunde sensului circulatiei, afara de cazul cind aceasta este de natura se le pericliteze siguranta, precum si de imprejurari speciale. Totusi, persoanele care imping cu mina o bicicleta, o motoreta sau o motocicleta, infirmii ce se deplaseaza intr-un scaun rulant si grupurile de pietoni conduse de un responsabil sau care formeaza un cortegiu trebuie sa circule pe partea drumului corespunzatoare sensului circulatiei. In afara de cazul cind formeaza un cortegiu, pietonii care circula pe partea carosabila trebuie, pe cit posibil, sa se deplaseze pe un singur sir daca siguranta circulatiei o cere, mai ales in caz de vizibilitate necorespunzatoare sau de intensitate mare a circulatiei de vehicule.
Acest alineat se va citi astfel: "Pentru a traversa in afara unei treceri pentru pietoni semnalizata ca atare sau delimitata prin marcaje aplicate pe partea carosabila, pietonii nu trebuie sa se angajeze pe partea carosabila inainte de a se fi asigurat ca o pot face fara a stinjeni circulatia vehiculelor. Pietonii trebuie sa traverseze partea carosabila perpendicular pe axa acesteia."
Acest paragraf se va citi astfel: "Sub rezerva dispozitiilor paragrafului 1 al art. 7 si ale paragrafului 1 al art. 13 ale conventiei, cind pe partea carosabila nu exista trecere pentru pietoni semnalizata ca atare sau delimitata prin marcaje rutiere, conducatorii care vireaza pentru a circula pe un alt drum nu trebuie sa o faca decit dupa ce au lasat sa treaca pietonii care s-au angajat pe partea carosabila a acestui drum, in conditiile prevazute la paragraful 6 al art. 20 al conventiei, chiar daca este necesar sa opreasca in acest scop."
Acest paragraf se va citi astfel: "In afara localitatilor, vehiculele si animalele oprite sau stationate trebuie, pe cit posibil, sa stea in afara partii carosabile. In localitati si in afara lor, acestea nu trebuie sa stea pe pistele pentru biciclete, pe trotuare ori pe acostamentele amenajate pentru circulatia pietonilor, decit in limita in care legislatia nationala in vigoare o permite."
Acest alineat se va citi astfel: "Vehiculele altele decit bicicletele cu doua roti, motoretele cu doua roti sau motocicletele cu doua roti fara atas nu trebuie sa stationeze in sir dublu pe partea carosabila. Vehiculele oprite sau stationate trebuie sa fie asezate paralel cu marginea partii carosabile, in afara de cazul cind dispunerea locurilor permite sa fie astfel."
"a)Orice vehicul cu motor, altul decit o motoreta cu doua roti fara atas, ca si orice remorca, cuplata sau nu, imobilizata pe partea carosabila in afara unei localitati, trebuie sa fie semnalata celorlalti conducatori care se apropie in asa fel incit acestia sa fie avertizati din timp de prezenta acestuia:
(i)atunci cind conducatorul a fost determinat sa imobilizeze vehiculul sau intr-un loc unde oprirea este interzisa, conform dispozitiilor paragrafului 3 b) i) sau ii) al acestui articol din conventie;
Acest paragraf se va citi astfel: "Pe autostrazi ca si pe drumurile speciale de intrare si iesire semnalizate ca autostrazi:
"a)circulatia este interzisa pietonilor, animalelor, bicicletelor, motoretelor daca nu sint asimilate motocicletelor si tuturor vehiculelor, altele decit automobilele si remorcile lor, precum si automobilelor si remorcilor care, prin constructie, nu ar putea atinge in linie dreapta o viteza fixata de legislatia nationala, dar care nu va fi mai mica de 40 km/h;
(i)sa opreasca vehiculele sau sa stationeze in alte locuri decit cele de stationare semnalizate; in caz de imobilizare fortata a unui vehicul, conducatorul sau trebuie sa se straduiasca sa-l scoata in afara partii carosabile si in afara benzii de urgenta, iar daca nu o pot face, sa semnalizeze imediat de la distanta prezenta vehiculului pentru a avertiza din timp pe ceilalti conducatori ce se apropie; daca este vorba de unul dintre vehiculele carara li se aplica paragraful 5 al art. 23 din conventie, se recomanda ca legislatiile nationale sa prevada folosirea unuia din dispozitivele prevazute la paragraful 56 al anexei nr. 5 a conventiei;
Acest paragraf se va citi astfel: "Cind o autostrada are trei sau mai multe benzi destinate unui sens de circulatie, se interzice conducatorilor de vehicule destinate transportului de marfuri a caror greutate maxima autorizata depaseste 3,5 tone sau ansamblurilor de vehicule mai lungi de 7 m sa circule pe alte benzi decit pe cele doua de linga marginea partii carosabile corespunzatoare sensului circulatiei."
Acest paragraf se va citi astfel: "Pentru aplicarea paragrafului 1 al prezentului articol, astfel cum este redactat mai sus, a paragrafelor 2 si 3 ale acestui articol al conventiei, se asimileaza autostrazilor celelalte drumuri rezervate circulatiei automobilelor semnalizate ca atare si care nu deservesc proprietatile alaturate drumului."
20.La articolul 27 al conventiei (Dispozitii speciale ce se aplica biciclistilor, conducatorilor de motorete si motociclete)
Acest paragraf se va citi astfel: "Se interzice biciclistilor sa circule fara a tine ghidonul cel putin cu o mina, sa remorcheze bicicleta de un alt vehicul sau sa transporte, sa traga ori sa impinga obiecte ce stinjenesc conducerea sau sint periculoase pentru ceilalti participanti la circulatie. Aceleasi dispozitii se aplica conducatorilor de motorete si motociclete dar, in plus, acestia trebuie sa tina ghidonul cu ambele miini, afara de cazul cind, eventual, semnalizeaza cu bratul conform conventiei."
"Depasirea vehiculelor pe sine, in mers sau oprite, a caror cale este fixata pe partea carosabila, se efectueaza pe partea corespunzatoare sensului circulatiei. Daca incrucisarea si depasirea nu se pot efectua pe partea corespunzatoare sensului circulatiei, datorita trecerii inguste, aceste manevre se pot face pe partea opusa celei ce corespunde sensului circulatiei, cu conditia sa nu stinjeneasca sau sa puna in pericol pe participantii la circulatie ce vin din sens opus. Pe partile carosabile cu sens unic depasirea se poate efectua pe partea opusa celei ce corespunde sensului circulatiei atunci cind nevoile traficului o justifica."
Inceputul acestui paragraf se va citi: "Incarcaturile ce depasesc lungimea vehiculului spre in fata, in spate si pe partile laterale, trebuie sa fie semnalizate suficient de vizibil in toate cazurile cind marginile lor risca de a nu fi observate de conducatorii celorlalte vehicule; intre caderea noptii si zorii zilei, precum si in orice alte momente cind vizibilitatea este insuficienta, aceasta semnalizare trebuie sa se faca in fata printr-o lumina alba si un dispozitiv reflectorizant alb, iar in spate printr-o lumina rosie si un dispozitiv reflectorizant rosu. In special, pe vehiculele cu motor, ... "
Acest alineat se va citi astfel: "Intre caderea noptii si zorii zilei, ca si in orice alte momente cind vizibilitatea este insuficienta, incarcaturile ce depasesc lateral gabaritul vehiculului astfel incit extremitatea lor laterala sa fie la mai mult de 0,40 m de marginea exterioara a luminii de pozitie din fata, trebuie sa fie semnalizate, spre in fata ca si spre in spate, de cele a caror extremitate laterala se afla cu mai mult de 0,40 m de marginea exterioara a luminii rosii de pozitie din spate a vehiculului."
Acest alineat se va citi astfel: "Atunci cind accidentul n-a produs decit pagube materiale si daca o parte lezata n-a fost prezenta, persoanele implicate in accident trebuie, pe cit posibil sa dea pe loc indicatii cu privire la numele si adresa lor precum si, in orice caz, sa dea cit mai curind aceste date partii lezate pe calea cea mai directa sau, in lipsa, prin intermediul politiei".
(i)grupurile de pietoni, conduse de un responsabil sau care formeaza un cortegiu, trebuie sa aiba, pe partea opusa partii corespunzatoare sensului circulatiei, cel putin o lumina alba sau galbena selectiv spre in fata si o lumina rosie spre in spate, ori o lumina galben auto in ambele directii;
(ii)conducatorii de animale de tras, de calarie sau de povara, ori de vite, trebuie sa aiba, pe partea opusa partii corespunzatoare sensului circulatiei, cel pulin, fie o lumina alba sau galbena selectiv spre in fata si o lumina rosie spre in spate, fie o lumina galben auto in ambele directii. Aceste lumini pot fi emise de acelasi dispozitiv.
Acest paragraf se va citi astfel: "Conducatorii vehiculelor prioritare nu sint obligati, cind apropierea lor este anuntata de avertizoarele speciale ale vehiculului si fara sa puna in pericol pe ceilalti participanti la circulatie, sa respecte in totul sau in parte dispozitiile cap. II al conventiei, asa cum au fost modificate prin prezentul acord, altele decit cele ale paragrafului 2 al art. 6. Conducatorii acestor vehicule nu pot sa puna in functiune aceste avertizoare decit in cazurile justificate de urgenta misiunii lor."
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu