duminică, 10 aprilie 2011

Dictionar auto - C

CABRIOLET
CABRIOLET Termen folosit pentru a cataloga vehiculele decapotabile. Acest tip de automobil este dotat cu un plafon actionat electric care poate fi coborat. Modelele cabriolet sau cabrio, denumiri folosite de europeni, pot avea doua sau patru locuri.

CAL-PUTERE (CP,BHP)
CAL-PUTERE (CP,BHP) Puterea produsa de motor se masoara cu o unitate de masura numita cal-putere. Calul putere reprezinta puterea efectiva sau puterea de franare a unui automobil. Trebuie insa retinut ca desi calul putere este mai des utilizat, nu este unitatea de masura „oficiala” a puterii dezvoltate de un motor cu ardere interna, ci watt-ul (1 watt este puterea care corespunde schimbului de energie de 1 joule pe secunda → 1W = 1J/s) sau mai des intalnitul sau multiplu - kilowatt-ul (1kW =1000W). Cu cat numarul cailor putere este mai mare cu atat vehiculul poate atinge o viteza mai mare. Notiunea de "cal putere" vine de la experimentul realizat de James Watt. Acesta folosea caii pentru exploatarea unei mine de carbune. Dorind sa aproximeze puterea unui cal obisnuit a constatat dupã cateva calcule simple ca acesta poate tracta in medie 82 kg-forta. Aceastã valoare se înmulþeºte cu viteza de deplasare a calului care a fost aproximatã la 0,9 m/s. Rezultã 75 kg·m/s. De aici rezultã urmãtoarea formulare: „puterea necesarã pentru a urca 75 kg la înãlþimea de un metru într-o secundã este de 75 kg·m/s. Daca vrem sa exprimam puterea in CP, atunci utilizam urmatoarea formula: 1 kW = 1,36 CP

CAMA
CAMA Dinte extern al unui arbore rotitor, folosit pentru transmiterea miscarii in cadrul rotatiei arborelui.

CAMERA DE COMBUSTIE
CAMERA DE COMBUSTIE Spatiul in care are loc arderea amestecului de combustibil si aer. Forma acestei camere poate afecta consumul de combustibil, puterea si emisiile motorului. Camera de combustie reprezinta de fapt spatiul aflat deasupra cilindrului cand acesta se afla in pozitie fixa.

CAMERA DE COMBUSTIE SFERICA
CAMERA DE COMBUSTIE SFERICA Mult mai eficienta datorita formei sferice. Fortele de explozie sunt directionate catre piston de suprafata curbata a camerei de combustie. Camera de combustie sferica este pozitionata in partea superioara a cilindrului.

CANAL DE EVACUARE
CANAL DE EVACUARE Situat in partea superioara a cilindrului, reprezinta canalul care conduce gazele de la supapa de evacuare la colectorul de evacuare

CAPOTA
CAPOTA Partea mobila a masinii care se poate ridica sau cobora si care acopera motorul.

CARBURATOR
CARBURATOR Dispozitiv care masoara proportia de combustibil si aer necesara formarii unui amestec, amestec de aer-combustibil care este ars la cilindri. Mai exact este mecanismul prin care aerul si combustibilul sunt atomizati si introdusi la motor. In prezent carburatorul nu mai este asa de des folosit, el fiind inlocuit cu injectia.

CARCASA TUBULARA
CARCASA TUBULARA Tip de carcasa construita din tevi sudate, care are avantajul ca este mai usor de fabricat in cantitati mici, comparativ cu carcasele unitare.

CAROSERIE
CAROSERIE Corpul automobilului, partea exterioara care cuprinde habitaclul si acopera motorul. Este distinct de sasiu.

CARTERUL MOTORULUI
CARTERUL MOTORULUI Parte componenta a motorului care inchde partea de jos a acestuia, stocheaza uleiul pentru motor si sustine vilbrochenul.

CATALIZATOR
CATALIZATOR Parte integranta a sistemului de evacuare a gazelor de ardere prin care se reduc componentele toxice. Folose�te la rearderea gazelor de e�apament. Carcasa este realizat� dintr-un o�el superior, rezistent la caldur�, cu un monolit in interior, material ceramic cu nenum�ra�i faguri fini. Interiorul fiec�ruia dintre ace�ti faguri este acoperit cu un aliaj special, care con�ine platin�. In locul acestor monoli�i pot exista �i folii fine de metal infasurate, de 0,5 mm grosime.

CDI
CDI Injector diesel comun, denumit de cei de la Mercedes Common-Rail-Diesel-Injektion-Direckinspritzer

CELULA DE COMBUSTIBIL
CELULA DE COMBUSTIBIL Component inovativ care produce curent electric cu ajutorul combustibililor potriviti (metanol, hidrogen) in combinatie cu oxigenul. Energia produsa poate pune in miscare un vehicul. Celulele de combustibil functioneaza pana la temperaturi de 80 grade Celsius, lucru care in cazul unei utilizari de serie ar face necesara existenta unui sistem de racire complex, foarte costisitor. Volkswagen a experimentat un nou tip de celule care functioneaza pana la temperaturi de 160 de grade, in conditiile in care motoarele actuale cu combustie interna functioneaza optim la 120 de grade Celsius.

CENTIMETRU CUB (CC)
CENTIMETRU CUB (CC) Unitate de masura europeana pentru capacitatea cilindrica a motorului. 1000 de centimetri cubi sunt echivalentul unui motor de 1 litru.

CERAMICA
CERAMICA Material usor si extrem de rezistent care a inceput sa se foloseasca si in industria auto. Porsche si Mercedes (CL 55 AMG) folosesc acest material la placutele de frana, ele fiind mult mai fiabile decat cele din otel. Au o rezistenta deosebita, o greutate cu 60% mai mica decat cele din otel si o rezistenta la timpul de folosire de 300.000 de km. Greutatea scazuta micsoreaza masa fara suspensie si sporeste confortul de mers.

CERTIFICAT DE INMATRICULARE
CERTIFICAT DE INMATRICULARE Act care certifica dreptul de proprietate asupra unui vehicul. Certificatul de inmatriculare ofera informatii detaliate despre masina si despre proprietar. El este necesar si pentru incheierea asigurarii auto.

CHIULASA DE CILINDRU
CHIULASA DE CILINDRU Reprezinta partea detasabila situata deasupra blocului de cilindri care contine camera de combustie, orificiile de admisie si evacuare, bujiile si supapele. Este turnata din aluminiu sau fier.

CICLU IN PATRU TIMPI
CICLU IN PATRU TIMPI Ciclu al motorului cu ardere interna care necesita doua rotatii ale cilindrului sau patru curse de piston pentru a obtine o cursa utila, una interna, una de evacuare si una de compresiune. Poarta si numele de Otto. Este mai util eficient decat motorul cu ciclul in doi timpi.

CIFRA CET
CIFRA CET Reprezinta capacitatea de aprindere a unui combustibil Diesel. Pentru o aprindere prompta valoarea Cifrei Cet pentru motoarele Diesel este 50.

CIFRA OCTANICA
CIFRA OCTANICA Parametru care determina rezistenta benzinei la detonatie (aprindere prematura). O cifra octanicã mare scade probabilitatea unei detonaþii. O cifra octanica mare (peste 91) este utila doar in cazul unuei recomandari a producatorului. Octanul este o hidrocarburã (C8H18).

CILINDRU
CILINDRU Parte componenta a blocului de cilindri, realizata din otel turnat. Este un tub gol pe dinauntru in care pistonul se misca si in care are loc combustia.

CILINDRU DE FRANA
CILINDRU DE FRANA Un cilindru care contine un piston mobil actionat de presiune hidraulica. Acest piston impinge lichidul de frana prin cilindrii si forteaza actionarea discurilor sau placutelor de frana.

CLAPETA DE ACCELERATIE
CLAPETA DE ACCELERATIE O clapita care regleaza cantitatea de aer ce patrunde in motor, situata pe traseul de aspiratie. Atunci cand este deschisa total vehiculul este accelerat la maximum, iar la mersul in gol ea este inchisa total.

CLIMATRONIC
CLIMATRONIC Instalatie automata de climatizare a habitaclului. Instalatia, comandata electronic produce si mentine temperatura dorita in interior. Sistemul controleaza temperatura aerului evacuat, cantitatea si distributia acestuia precum si intensitatea radiatiei solare.

CO
CO Prescurtarea elementului chimic monoxid de carbon, gazul evacuat in urma arderii incomplete din motor.

COEFICIENT DE FRECARE
COEFICIENT DE FRECARE Rata fortei de frecare dintre doua suprafete. Coeficientul de frecare depinde in prinul rand de natura celor doua suprafete aflate in contact. Acest coeficient este mare daca suprafetele sunt dure sau aspre si este mic atunci cand suprafetele sunt netede.

COEFICIENT DE REZISTENTA
COEFICIENT DE REZISTENTA Unitate de masura pentru forma aerodinamica a unui obiect. Coeficientul de rezistenta al unei masini aerodinamice este de regula de 0.30.

COLECTORUL DE DATE
COLECTORUL DE DATE Toate componentele electronice din masina sunt legate printr-un circuit inelar la un sistem numit colector de date. Comenzile digitale circula in acest circuit si apoi ajung la statia de destinatie de unde se pune in functiune aparatul de comanda. Mercedes CL are trei astfel de circuite de date.

COLECTORUL DE EVACUARE (Exhaust Manifold)
COLECTORUL DE EVACUARE (Exhaust Manifold) Gazele de esapament rezultate de la diverse arderi ale motorului sunt preluate de catre acest colector de evacuare si apoi directionate mai intai catre catalizatorii sistemului de evacuare si apoi catre toba de esapament. Ventilatia poate fi imbunatatita de un colector cu canale cu circulatie libera, numit autoclava.

COLOANA A
COLOANA A Componenta a elementelor verticale portante ale caroseriei, de care sunt fixate usile din fata. Formeaza conturul parbrizului la berline, continuandu-se sub forma de coloana a plafonului. La modele combi exista si coloana D.

COMANDA SUPAPELOR
COMANDA SUPAPELOR Mecanism care include arborii cu came, toate piesele care transforma miscarea de rotatie a arborelui cu came in miscarea pistonilor supapelor, toate componentele de actionare, supapele si componentele lor. Este un ansamblu care asigura actionarea supapelor.

COMMON RAIL
COMMON RAIL Alimentarea duzelor de injectie de o singura instalatie aflata sub presiune. Instalatia comuna de injectie se declanseaza electronic.

COMPOZIT
COMPOZIT Material alcatuit din mai multe componente. De obicei un component este foarte rezistent iar celalat actioneaza ca un adeziv. Fibra de sticla este unul din cele mai raspandite compozite din ziua de azi. Fibre de sticla subtiri sunt unite de o structura de plastic.

COMPRESIE
COMPRESIE Presiunea exercitata asupra amestecului combustibil-aer la cilindru in cazul motorului cu aprindere la bujii si presiunea exercitata asupra aerului in cazul motorului diesel. Aceasta presiune mareste eficienta combustiei si creste randamentul motorului.

COMPRESOR DE SUPRAALIMENTARE
COMPRESOR DE SUPRAALIMENTARE Forteaza patrunderea aerului la motor. Termenul este folosit pentru compresoarele mecanice dar el poate fi de mai multe feluri; poate fi chiar si un turbocompresor.

COMPRESORUL
COMPRESORUL Pompa care comprima aerul pentru a creste puterea motorului. Actionarea acestui compresor duce la o crestere a consumului de combustibil. Jaguar si Mercedes folosesc compresoare pentru a creste puterea motorului. Compresorul se intalneste si la instalatia de racire.

COMPRESORUL VTG
COMPRESORUL VTG Nu este un simplu compresor ci este de fapt un turbocompresor. Turbina are o geometrie variabila, care face ca paletele directoare sa fie mobile, unghiul lor adaptandu-se la turatie.

CONDENSATOR
CONDENSATOR Dispozitiv care transforma vaporii in lichid, asemeni sistemului de aer conditionat. In cazul unui circuit electric condensatorul colecteaza si stocheaza curent electric pentru o eventuala descarcare. La sistemul de aprindere a unai masini este conectat la punctele de contact pentru a preveni descarcarea oferind o resursa de energie atunci cand punctele sunt deschise.

CONDUCTA DE ADMISIE
CONDUCTA DE ADMISIE Conductele care directioneaza amestecul de aer-combustibil de la supapa de reglare a debitului la orificiul de admisie a chiuloasei de cilindru. Conducta de admisie optimizeaza impulsurile de presiune in sistemul de admisie si ventilatia este mult imbunatatita.

CONSTRUCTIE UNITARA
CONSTRUCTIE UNITARA Caroserie care sustine structura componentelor mecanice ale masinii fara o carcasa separata de sustinere. Caroseria unitara poate folosi elemente de structura sau o constructie monococa.

CONTROL CU FEEDBACK AL RAPORTULUI COMBUSTIBIL AER
CONTROL CU FEEDBACK AL RAPORTULUI COMBUSTIBIL AER Sistem care mentine raportul combustibil-aer in normele optime pentru a asigura o combustie perfecta. Acest sistem consta intr-un senzor care masoara continutul de oxigen al gazelor de esapament. Acest senzor este obligatoriu pentru functionarea corespunzatoare a catalizatoarelor cu trei cai.

CONTROLUL TRACTIUNII
CONTROLUL TRACTIUNII Sistem care limiteaza devierea rotilor la accelerare. Acesta actioneaza franele si reduce acceleratia atunci cand semnaleaza o deviere a rotilor.

CONVERGENTA ROTILOR
CONVERGENTA ROTILOR Termen pentru orientarea rotilor pereche in asa fel incat acestea sa nu fie paralele. Convergenta rotilor este pozitiva atunci cand rotile din fata sunt inclinate spre interior.

CONVERTIZOR DE BLOCARE
CONVERTIZOR DE BLOCARE Ambreiaj mecanic care evita actionarea cuplajului hidraulic al convertizorului de cuplu. Se intalneste la transmisia automata, si este eficient pentru ca nu se pierde energia la lichidul de transmisie al convertizorului de cuplu. In cazul transmisiilor automate acesta actioneaza in vitezele a patra sau a cincea.

CONVERTIZOR DE CUPLU
CONVERTIZOR DE CUPLU Se intalneste la transmisia automata. Lichid de cuplare care transmite puterea de la motor la roti. Acest convertizor face ca transmisia sa fie activa si cand vehiculul este oprit. Cu ajutorul acestui lichid se previne calarea motorului.

CONVERTIZOR DE CUPLU DE BLOCARE
CONVERTIZOR DE CUPLU DE BLOCARE Tip de convertizor de cuplu dotat cu un ambreiaj de blocare care functioneaza pentru a elimina scaparile dintre volumul de intrare si cel de iesire. Se imbunatateste astfel eficienta si performanta convertizorului in ceea ce priveste combustibilul.

CUPLAJ VASCOS
CUPLAJ VASCOS Un anume tip de cuplaj lichid prin care discuri subtiri din camera cilindrilor sunt cuplati cu arborii de intrare si de iesire. Lichidul vascos cu care este umpluta camera se lipeste de discuri facand ca acestea sa intampine o rezistenta la diferentele de viteza dintre cei doi arbori. Utilitatea sa rezulta in limitarea diferentei de viteza dintre cele doua distributii ale diferentialului sau dintre cele doua osii ale masinii.

CUPLUL MOTOR
CUPLUL MOTOR Reprezinta forta de tractiune a unui motor. Cuplul motor se masoara in Nm (Newton-metru) si reprezinta cuplul fortei pe care o exercita pistonul pe arborele cotit.

CURBA DE INTOARCERE
CURBA DE INTOARCERE Traseul creat de roata din dreapta defineste curba atunci cand masina vireaza la stanga.

CURSA
CURSA Timpul inregistrat de miscarea verticala a pistonului, de la varful fix superior la varful fix interior.

CUTIA DE VITEZE AUTOMATA
CUTIA DE VITEZE AUTOMATA Sistemul care asigura schimbarea automata a treptelor de viteza in functie de parametrii stabiliti de conducatorul auto: pozitia pedalei de acceleratie si viteza autovehiculului. Schimbatorul are mai multe pozitii: P: pozitia pentru stationare R: marsarierul N: rulare libera D: pozitie permanenta pentru rulare inainte 3: pozitie pentru drum cu denivelari 2: pozitie pentru drum de munte/urcus 1: pozitie pentru urcus abrupt

Niciun comentariu: