duminică, 10 aprilie 2011

Dictionar auto - S

SAE
SAE Prescurtare pentru organizatia Society of Automotive Engineers. Este folosita pentru a descrie consistenta uleiurilor dar nu este neaparat un criteriu al calitatii.
SALTUL ROTII
SALTUL ROTII Intalnita la suspensie cand o roata se misca in sus si in jos ata de violent incat pierde contactul cu solul. Cauzele acestui fenomen pot fi: controlulslab al arborelui rasucit, atenuarea insuficienta a socurilor si greutatea nesuspendata excesiva.
SARCINA DE ADMISIE
SARCINA DE ADMISIE Amestecul de aer si combustibil care intra in motor.
SASIU
SASIU Toate partile mecanice ale unei masini legate de scheletul acesteia. Sasiul cuprinde motorul, suspensiile, rotile, franele si directia. Habitaclul nu intra in componenta sasiului.
SCHIMBATOR DE VITEZE CVT
SCHIMBATOR DE VITEZE CVT Reprezinta un mecanism automat care nu utilizeaza schimbarea in trepte ci pe cea uniforma. Audi foloseste un asemenea sistem bazandu-se pe o curea de otel.
SDI
SDI Este prescurtarea folosita de constructorii automobilelor cu motor diesel, motor bazat pe absorbtie si injectie directa. Sigla apare in spatele masinii in locul destinat variantei de motorizare.
SEMI-AUTOMATIC
SEMI-AUTOMATIC Renuntarea la pedala de ambreiaj. Sarcinile acesteia sunt preluate de un sistem de reglare actionat electric sau hidraulic menit sa preia fluxul de putere la mers. Sistemul a fost implementat pe Renault Twingo Easy. In prezent se utilizeaza pe Opel Corsa cu easytronic, a carui viteze se schimba electric.
SEMIARBORE
SEMIARBORE Se intalneste la suspensiile independente si este de fapt un arbore rotativ care transmite puterea de la diferential la roata. La un vehicul obisnuit exista doi semiarbori, cate unul pentru fiecare suspensie, fata si spate.
SENZOR AIR FLOW
SENZOR AIR FLOW Componenta a injectiei electronice. Rolul acestui senzor este de a masura cantitatea de aer care intra in motor. Datele masuratorii sunt sunt folosite de computerul masinii pentru a calcula cantitatea de combustibil care va fi injectata in cilindri.
SENZOR DE OXIGEN
SENZOR DE OXIGEN Acest tip de senzor masoara cantitatea de oxigen din gazele de esapament. Aceste date sunt folosite de computerul masinii pentru a controla functionarea motorului.
SENZOR DE PLOAIE
SENZOR DE PLOAIE Senzor optico-electronic care recunoaste umezirea parbrizului si comanda stergatoarele de parbriz impreuna cu acoperisul masinii (in cazul modelelor cabrio).
SERVODIRECTIE
SERVODIRECTIE Sistem care reduce efortul de virare ajutandu-se de motor. Este foarte utila pentru manevrarea vehiculelor mari, de tonaj ridicat si chiar pentru turisme.
SIPS (Side Impact Protection System)
SIPS (Side Impact Protection System) Inventie a celor de la Volvo si denumeste prima utilizare a airbagurilor laterale si a unui schelet stabil al ramelor podelei. Sistemul dublu asigura protectie calatorilor in eventualitatea unei ciocniri laterale.
SISTEM DE AIRBAGURI
SISTEM DE AIRBAGURI Acest sistem cuprinde toate airbagurile unui automobil si ansamblul de pretensionare a centurilor de siguranta. Sistemul activeaza in cazul unui accident grav atat airbagurile cat si aparatele de pretensionare. In plus alimentarea motorului si motorul sunt oprite, iluminarea interioara si avariile intra in fuctiune iar inchiderea centralizata este dezactivata.
SISTEM DE APRINDERE
SISTEM DE APRINDERE Asigura producerea de scantei regulate de catre bujiile motorului. Este alcatuit din baterie, inductor, condensator electric bujii si comutatoare.
SISTEM DE CONTROL AL MOTORULUI
SISTEM DE CONTROL AL MOTORULUI Monitorizeaza caracteristicile motorului printr-o retea de senzori: rotatiile pe minut, mediul de racire, curentul de aer de admisie, nivelul combustibilului, timpul de aprindere.
SISTEM DE NAVIGATIE
SISTEM DE NAVIGATIE Se bazeaza pe recunoasterea pozitiei globale prin satelit a autovehiculului si este de fapt un ghid de orientare in trafic. Sistemul de navigatie ajuta soferul sa gaseasca traseul cel mai scurt si cel mai rapid evitand traseele aglomerate. Tot ce trebuie sa faca soferul este sa introduca pozitia autovehiculului si a destinatiei dorite.
SISTEM DE STERGERE A DISCURILOR DE FRANA
SISTEM DE STERGERE A DISCURILOR DE FRANA Sistem carea actioneaza automat la intervale regulate de timp placutele de frana pentru a sterge pelicula de apa care se formeaza, in conditii de ploaie. Se asigura astfel un raspuns mai prompt al franarii pe timp de ploaie.
SISTEME DE ADMISIUNE SI EVACUARE AJUSTATE
SISTEME DE ADMISIUNE SI EVACUARE AJUSTATE Cele doua sisteme maresc circulatia debitului de intrare in si din camerele de combustie. Determina impulsurile si rezonanta din interiorul gurilor de acces si al camerelor conductelor de admisiune si de evacuare.
SISTEME DE SECURITATE
SISTEME DE SECURITATE Reunesc elementele de siguranta ale unei masini. Totalitatea sistemelor care reduc leziunile produse de accidente. In aceasta categorie intra centurile de siguranta si airbagurile.
SISTEMUL DE CLIMATIZARE
SISTEMUL DE CLIMATIZARE Este compus dintr-un compresor care pune sub presiune agentul de racire. Acesta este incalzit si fluidizat apoi racit din nou. Agentul de racire ajunge apoi in vaporizator unde se raceste puternic fiind din nou in stare gazoasa. Ajuns in schimbatorul de caldura el poate raci aerul din habitaclu. Actionarea compresorului e realizata de motorul vehiculului, de aceea consumul de combustibil va creste la utilizarea lui.
SISTEMUL DE TENSIONARE A CENTURII
SISTEMUL DE TENSIONARE A CENTURII La o intindere fulgeratoare a centurii aceasta se blocheaza automat prevenind deplasarea persoanei.
SONDA LAMBDA
SONDA LAMBDA Detecteaza oxigenul din gazele de esapament, ajutand mult catalizatorul care nu poate filtra decat in cadrul unei mici ferestre lambda.
SPACEFRAME
SPACEFRAME Rame de aluminiu intalnite la modelele Audi A8 si A2 care reprezinta de fapt scheletul caroseriei. Avantajul acestui tip de caroseriei este greutatea foarte mica, cu 40% mai usoara decat un schelet din otel. Dezavantajul il reprezinta reparatiile complicate in cazul unui accident.
SPOILER
SPOILER Parte integranta a masinii care ajuta la o ventilatie optima a motorului si reduce forta ascensionala sau rezistenta aerului.
SRS (Supplemental Restraint System)
SRS (Supplemental Restraint System) Sistem suplimentar de limitare a miscarii intalnit si la airbagul soferului dar si la cel al pasagerilor.
SUBVIRARE
SUBVIRARE Fenomen care apare pentru ca rotile din fata nu vireaza la fel de mult pe cat se doreste. Rotile din fata nu au o aderenta prea buna si nu pot vira in mod eficient. Solutia este reducerea vitezei pentru a permite rotilor din fata sa isi recapete tractiunea. O masina intrata in subvirare are tendinta de a merge drept opunand rezistenta la virare. Un numar mare de vehicule sunt proiectate sa intre in subvirare deoarece este mai usor de contolat decat supravirarea.
SUPAPA DE OCOLIRE
SUPAPA DE OCOLIRE Supapa care permite ca lichidul sau aerul sa circule printr-un filtru. In cazul unui filtru de ulei, supapa de ocolire permite uleiului sa circule chiar si atunci cand filtrul este infundat.
SUPAPE
SUPAPE Totalitatea supapelor de admisie si evacuare ale unui motor. Rolul supapelor este de a ajuta motorul sa respire mai bine la o turatie mai mare si sa produca mai multa putere. Un motor V6 cu 24 de supape are patru supape pentru fiecare cilindru, iar unul V8 cu 16 supape are doua pe fiecare cilindru.
SUPRAVIRARE
SUPRAVIRARE Situatie care apare atunci cand se franeaza dur in timp ce masina vireaza. Spatele masinii pierde aderenta si incepe sa se miste in directia de miscare. Acest procedeu, de supravirare, este dificil de controlat si poate cauza rasucirea masinii.

Niciun comentariu: