duminică, 10 aprilie 2011

Dictionar auto - T

TACHET
TACHET Reprezinta un element care deschide si inchide supapele cilindrului. Tachetii mai sunt folositi la motoarele care nu au arbore cu came in chiulase pentru a deschide si inchide valvele.
TACHET DE SUPAPA
TACHET DE SUPAPA Element care exercita printr-o miscare verticala presiune asupra lobului arborelui cu came aflat intr-o miscare de rotatie.
TACHET DE SUPAPA HIDRAULICA
TACHET DE SUPAPA HIDRAULICA Acest tip de tachet foloseste presiunea hidraulica a uleiului pentru a functiona. Principalul sau avantaj este ca reduce zgomotul, uzarea valvelor precum si ajustarea periodica a acestora.
TCS (Traction Control System)
TCS (Traction Control System) Reprezinta reglarea asistata a patinarii tractiunii.
TDI (Turbo Diesel Injection)
TDI (Turbo Diesel Injection) Denumire patentata de Volkswagen pentru motoarele diesel construite de ei. Inovatia o reprezinta combinatia dintre injectia directa si supraalimentarea motoarelor. Rezultatul este un consum mic si o putere mai mare a motorului.
TELEMATICA
TELEMATICA TELE (telecomunicatii) + MATICA (informatica) Transferul informatiilor si datelor relevante pentru trafic dinspre si inspre automobil. Scopul este de a imbunatati fluxul de circulatie.
TEMPOMAT
TEMPOMAT Instalatie de reglare a vitezei care mentine constanta viteza de deplasare a autovehiculului, fara ca soferul sa apese pedala de acceleratie. A fost inventat de firma Mannesmann VDO
TERMOSTAT
TERMOSTAT Parte integranta a sistemului de racire a motorului. Termostatul ajuta la mentinerea unei temperaturi a motorului in limitele normale. Cand motorul este rece, termostatul este inchis. Astfel agentul de racire al motorului nu circula. Imediat ce temperatura motorului urca termostatul se deschide si agentul de racire incepe sa circule prin radiator.
TIJA PANHARD
TIJA PANHARD Articulatie laterala, paralela cu arborele fix cu un capat atasat de caroserie si cu unul fixat de arbore.
TMC (Traffic Message Channel)
TMC (Traffic Message Channel) Furnizarea digitalizata a informatiilor din trafic la radioul masinii.
TRACTIUNE INTEGRALA (QUATTRO)
TRACTIUNE INTEGRALA (QUATTRO) Acest tip de tractiune distribuie fortele motrice permanent si variabil pe rotile din fata si spate. Permite transferarea maxima a fortei asupra pistei indiferent de tipul drumului. Quattro ofera antrenare pe directia inainte daca o singura roata are aderenta la drum. Avantajele unui motor cu quattro sunt: uzura scazuta a rotilor, rezerve extinse de siguranta, siguranta activa la cel mai inalt nivel si o valoare superioara a acceleratiei.
TRACTIUNE PE FATA
TRACTIUNE PE FATA Rotilor din fata le este distribuita puterea motorului. Tractiunea fata este superioara celei spate datorita comportamentului bun al automobilului in conditii de drum proaste. Spatiul habitaclului este optimizat datorita amplasarii componentelor tractoare in partea din fata a masinii.
TRACTIUNE PE SPATE - RWD (Rear Wheel Drive)
TRACTIUNE PE SPATE - RWD (Rear Wheel Drive) Toata puterea este directionata catre rotile din spate. Avantajul acestei tractiuni este manevrabilitatea si accelerarea superioara. Pe un drum prost, cu denivelari tractiunea spate nu este recomandata.
TRACTIUNE PE TOATE ROTILE - AWD (All Whell Drive)
TRACTIUNE PE TOATE ROTILE - AWD (All Whell Drive) Puterea motorului este trimisa la toate cele 4 roti. Sistemele AWD sunt superioare celor 4WD deoarece pot fi folosite indiferent de starea drumului. Acest sistem dispune de un diferential care permita rotilor din fata si din spate sa se invarta la viteze diferite. AWD asigura o buna tractiune.
TRANSMISIE
TRANSMISIE Mecanism prin care se cupleaza vitezele iar puterea motorului este transmisa rotilor. Acesta mentine un maxim de putere a motorului asupra rotilor in orice moment. Fara existenta transmisiei motorul ar invarti prea repede rotile. Folosirea acestui sistem reduce rotatiile pe minut si permite motorului sa puna in miscare rotile.
TRANSMISIE AUTOMATA
TRANSMISIE AUTOMATA Cutie de viteze automata care se schimba in functie de viteza, incarcatura si conditii de drum. Poate fi de doua feluri: electrica si hidraulica.
TRANSMISIE PRIN CUREA
TRANSMISIE PRIN CUREA Actiunea cutiei de viteze ajunge la motor prin intermediul unor curele de cauciuc sau de piele, ale rotilor de transmisie.
TRANSMISIE PRIN LANT
TRANSMISIE PRIN LANT Rotile dintate prin care se face transmisia de la un arbore la altul sunt legate de un lant care antreneaza dintii rotilor.
TRANSMISIE SELECTIVA
TRANSMISIE SELECTIVA Alta denumire pentru transmisia manuala, la care viteza poate fi selectata direct. Este diferita de transmisia progresiva la care vitezele trebuiau schimbate in ordine.
TURBINA CU GAZE
TURBINA CU GAZE Motor cu combustie interna foarte silentios, pentru ca lipsesc exploziile interne si pistoanele.
TURBOCOMPRESOR
TURBOCOMPRESOR Tip de compresor a carui roata de compresie este actionata de o turbina care se roteste in gazele de esapament. Turbocompresorul ofera energie gratuita dar poate cauza o pierdere a puterii motorului atunci cand nu exista gaze de esapament. Acest tip de compresor se foloseste la motoarele diesel pentru ca acesta emana o cantitate mai mare de gaze de esapament.
TURBODEFAZARE
TURBODEFAZARE Intarzierea inregistrata din momentul apasarii acceleratiei si pana cand motorul dezvolta puterea necesara.
TURBOINCARCATOR
TURBOINCARCATOR Dispozitiv de incarcare pus in functiune de gazele de esapament ale motorului. Cu ajutorul gazelor fierbinti din conducta de evacuare turbina invarte compresorul. Acesta la randul lui mareste admisiunea de aer care combinata cu combustibil produce mai multa putere. Turboincarcatoarele folosesc compresoare centrifuge.
TUROMETRU
TUROMETRU Instrument de bord prezent la majoritatea masinilor cu ajutorul caruia se masoara numarul de rotatii pe minut ale motorului.

Niciun comentariu: